در حال بارگذاری
در آستانه عید سعید قربان آغاز شد؛

نظارت کامل دامپزشکی خراسان شمالی بر بازار دام

شماره خبر : 401 - https://asreatrak.ir//short/eRlMP

در خراسان شمالی ۶۷ تیم دامپزشکی به مناسبت نزدیک‌شدن به آستانه روز عید قربان اجرای طرح بازرسی و نظارت از دام‌هایی که قربانی خواهند شد را در سطح استان از امروز ۲۳ خردادماه جاری آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار عصر اترک، حمید رمضانی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک‌شدن به آستانه عید قربان اظهار کرد: اجرای طرح تشدید نظارت بر فرایند انجام کشتارها در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه فرآورده‌های گوشتی در سطح استان هر ساله در مناسبت‌های نوروز، ماه رمضان، روزهای عاشورا - تاسوعا همچنین عید سعید قربان توسط شبکه دامپزشکی انجام می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد: کارشناسان دامپزشکی استان از فردا اجرای طرح تشدید نظارت بر فرایند انجام کشتار به مناسبت عید قربان را شروع می‌کنند که این اقدام از دو شهرستان مانه و راز و جرگلان آغاز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تیم‌های سیار شبکه دامپزشکی استان از فردا در این دو شهرستان نظارت‌های خود را باهدف اطمینان از سلامت دام‌های قربانی انجام می‌دهند.

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از تیم‌های بازرسی شبکه دامپزشکی استان نیز نظارت‌های خود را بر میادین عرضه دام استان به‌منظور بررسی سلامت دام‌هایی که برای ذبح در عید قربان معامله می‌شوند را انجام می‌دهند.

رمضانی در ادامه با تأکید بر این نکته که کشتارگاه‌ها، مختومه گاه بیماری‌های انگلی هستند، خواستار شد: مردم و خیران در روز عید قربان دام و طیور قربانی خود را در کشتارگاه‌های استان ذبح کنند تا احتمال بروز هرگونه مخاطرات زیست‌محیطی و دغدغه‌های بهداشتی به صفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر با فرهنگ‌سازی صورت‌گرفته، شاهد هستیم که دیگر کشتار دام قربانی در سطح معابر شهری استان انجام نمی‌شود.

نظارت کامل دامپزشکی خراسان شمالی بر بازار دام

معدوم‌سازی ۷۲۷ کیلوگرم ضایعات دام کشتاری در عید قربان سال ۱۴۰۲


در این جلسه ابراهیم تقوایی مقدم، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: این اداره کل به‌منظور ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به مناسبت عید قربان به عموم هم استانی‌ها ۲۸ تیم ثابت نظارتی و ۳۹ تیم سیار نظارتی را آماده‌سازی کرده است.

وی افزود: در این تیم‌ها ۲۸ دامپزشک دولتی، ۴۲ دامپزشک بخش خصوصی، ۶۱ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۲ ناظر شرعی در زمینه‌های معاینه دام‌های قربانی و فرایند ذبح آنها اقدام نظارتی و بررسی را انجام می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: در استان، در عید قربان سال گذشته دو هزار و ۹۱۸ رأس دام زنده در محل کشتارگاه‌های استان به لحاظ بررسی وضعیت سلامت آنها تحت نظارت و بازرسی شبکه دامپزشکی استان قرار گرفتند.

تقوایی مقدم گفت: در کشتارگاه‌ها و منازل در روز عید قربان از دو هزار و یک لاشه دام کشتار شده ۷۲۷ کیلوگرم گوشت غیرقابل‌مصرف معدوم‌سازی شدند که ۴۶۴ عدد کبد، ریه و کلیه آنها دچار ضایعه شده بودند.

نظارت کامل دامپزشکی خراسان شمالی بر بازار دام

کشتار غیربهداشتی دام زمینه‌ساز بروز بیماری‌های خطرناک


در این جلسه، علی‌اکبر دلیر صحرایی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با تأکید بر این نکته که هم استانی‌ها در روز عید سعید قربان، دام‌های نذری و قربانی خود را حتماً در کشتارگاه‌های استان کشتار و ذبح کنند، اعلام کرد: کشتار دام بدون رعایت تمامی ضوابط بهداشتی زمینه‌ساز بروز بیماری‌های خطرناکی شامل هاری، تب مالت یا برسلوز، سیاه‌زخم یا شاربون، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همچنین بیماری انگلی کسیت هیداتیک است.

دلیر صحرایی تصریح کرد: کشتارگاه‌ها مختومه گاه انتقال بیماری‌های عمومی به سطح جامعه هستند.

وی گفت: درصورتی‌که برخی از مردم بخواهند دام قربانی خود را در منزل کشتار کنند باید ضوابط مهمی از جمله اطمینان از سلامت دام قربانی را رعایت کنند.

دلیر صحرایی افزود: اطمینان از سلامت دام قربانی منوط به معاینه دام توسط کارشناسان دامپزشکی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با تماس با شماره یک هزار و ۵۱۲ تقاضای معاینه دام خود را به شبکه دامپزشکی استان اطلاع دهند تا کارشناسان دامپزشکی با حضور در محل قربانی، وضعیت سلامتی دام را بررسی کنند.

وی افزود: ارائه خدمات دامپزشکی به عموم مردم رایگان است.

علاوه بر این، دلیر صحرایی بیان کرد: قبل از کشتار و ذبح دام در منزل، لوازمی شامل لباس مخصوص، دستکش و ماسک تهیه و در هنگام ذبح از آنها استفاده شوند.

وی گفت: پس از ذبح دام نیز محل ذبح باید شستشو و ضدعفونی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان خون دام کشتار شده در چاه فاضلاب وارد نشود؛ بلکه باید خون دام کشتار شده در داخل گودالی در باغچه و یا در زمین دفن بهداشتی شود.

وی تصریح کرد: ضایعات دام کشتاری به‌هیچ‌وجه رهاسازی نشوند؛ بلکه در کیسه‌های زباله، ریخته و در پایان شب در سطل زباله شهرداری، گذاشته تا توسط شهرداری جمع‌آوری شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: ضایعات دام کشتاری به‌هیچ‌عنوان به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد داده نشوند که موجب بروز بیماری‌های خطرناک در جامعه می‌شوند.

دلیر صحرایی خاتمه یادآور شد: گوشت استحصالی از دام کشتار شده می‌بایست حتماً به مدت ۲۴ ساعت در یخچال مرحله پیش سرد را طی کند.


انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات